korsrygg-kiropraktor-behandlinger-smerte

SMERTE I KORSRYGG

Isjias og smerter i korsrygg er vanlige smerter blandt oss mennesker. Isjias er en irritasjon og inflammasjon av isjias-nerven, og skaper en smerte som stråler fra korsrygg og ned mot foten. Dette kalles for isjias, men det er ofte uklart om det er falsk eller ekte isjias.

Den ekte isjias er alltid en irritasjon og inflammasjon av isjias-nerven. Det er den største og lengste nerven i kroppen, og en ekte isjias kommer vanligvis på grunn av en irritasjon fra skivene mellom virvlene. Enten pga. en irritert skive, eller en skiveprolaps. Vanligvis vil den utstrålende smerten i foten være langt kraftigere enn smerten i ryggen. Smerten vil også være av en brennende følelse. Se også disse linkene for mer informasjon.
www.prolaps.org/prolapsiryggen/ (mer informasjon om prolaps i ryggen)
www.prolaps.org/darligerad/ (mer informasjon om hva du skal gjøre, og ikke gjøre, ved en prolaps i ryggen)

En falsk isjias er da ofte det motsatte. Den utstrålende smerten er mindre enn smerten i ryggen. Årsaken til smerten er ofte leddene mellom virvlene i korsyggen. Vi får forkalkninger og slitasje i ledd, som kan føre til at nerveroten noen ganger kommer i klem. Utstrålende smerter nedover leggen, og noen ganger i låret, er oftest ikke isjias, men «falsk» isjias som også kalles isjialgi. Årsaken til disse smertene kan være mange og sammensatte, og kan komme fra både ledd, muskler, forkalkninger i ledd og nerverotskanaler, og sener som har blitt tilstrekkelig irritert eller betent. Det er langt flere tilfeller av falsk isjias enn ekte isjias.

Korsryggsmerte uten utstråling, ofte kalt lumbalgi eller hekseskudd. Dette er vanligvis de samme årsakene som en falsk isjias. Smerten kan komme veldig hurtig/akutt, eller den kan komme gradvis over tid. Ofte er det ingen spesiell hendelse som gjør at man får korsryggsmerten, og det er veldig uvanlig at det skyldes en skade eller sykdom. Ofte sitter årsakene til smerten i, eller nært ryggen eller bekkenet, altså låsninger i leddene i korsryggen og bekkenet, forkalkninger og slitasje i ledd og skiver, og ømme muskler og sener.

Om smerten er veldig kraftig, og du har problemer med å bevege deg, kan det være bra å ta litt smertestillende medisin før du får behandling, for å kunne gjennomføre en enklere behandling. For å få rett behandling av korsrygg, ber vi deg om å komme til klinikken, så vi får gjort en undersøkelse, for å vurdere hva vi kan gjøre med skaden/smerten.

Lurer du på om du skal gå til legen eller kiropraktoren først? Da er det ikke så mye å lure på. Gå til legen først.

Les mer om våre andre behandlinger.